OPIS OBIEGU SPRAW
Obsługą kancelaryjną Kolegium zajmuje się sekretariat. Pracownik przyjmuje, otwiera (poza przesyłkami kierowanymi imiennie lub zaopatrzonych w klauzulę) wszelką korespondencję, faksy, pocztę elektroniczną oraz dostarczoną osobiście. Ewidencja korespondencji odbywa się w systemie bezdziennikowym. Korespondencja, po naniesieniu dyspozycji przez Prezesa Kolegium lub osoby upoważnionej, przekazana zostaje na posiedzenia, do członków orzekających lub do załatwienia przez pracowników biura. Biuro kolegium dokonuje rejestracji spraw administracyjnych według przyjętego rzeczowego wykazu akt w rejestrze komputerowym"REPERTORIUM 2". Sprawy rozpatrywane na posiedzeniach (odwołania, zażalenia, wnioski), po wstępnej kontroli kompletności, składa się do teczek aktowych zgodnie z przyjętą klasyfikacją i rejestruje w repertorium według kolejności wpływu z odnotowaniem numeru bieżącego, daty wpływu, symbolu literowego sprawy, nazwy strony i organu pierwszej instancji, którego sprawa dotyczy oraz krótkiego opisu przedmiotu sprawy. Skompletowane akta sprawy przechowywane są do czasu wyznaczenia przez Prezesa Kolegium terminu posiedzeń (rozpraw), składów orzekających a także przydzielenia sprawozdawcom spraw według przyjętego w Kolegium sposobu podziału.
Po przygotowaniu przez sprawozdawców orzeczeń i ich podpisaniu przez skład orzekający, orzeczenia (decyzje, postanowienia) doręczane są stronom postępowania oraz organowi pierwszej instancji wraz z wykorzystanymi aktami sprawy. Sprawy ostatecznie załatwione odnotowywane są w repertorium włącznie z datą wysyłki. Sprawy nie rozpatrywane na posiedzeniach biuro Kolegium odnotowuje w odrębnym rejestrze.
Pozostałe sprawy związane z działalnością Kolegium jako jednostki organizacyjnej, po ich załatwieniu składa się do teczek aktowych zgodnie z przyjętą klasyfikacją.
Korespondencję przygotowaną przez wyznaczonych pracowników biura przekazuje się do sekretariatu w celu nadania wysyłki.
KOLEJNOŚĆ ZAŁATWIANYCH SPRAW
Sprawy załatwiane są według kolejności wpływu i stopnia złożoności.
Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu:
- 1 miesiąca, natomiast sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w terminie 2 miesięcy (art. 35 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego),
- 2 miesięcy – sprawy podatkowe (art. 139 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa)
od dnia otrzymania odwołania z pełną dokumentacją.
Wyjątek od przyjętej zasady stanowią sprawy, których termin załatwienia określają odrębne przepisy, np. sprawy z zakresu informacji publicznej, rozpatrzenia zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym - dla których przepisy określają 14 dniowy termin rozpatrzenia. Poza tym pierwszeństwo w rozpatrzeniu mają skargi (ponaglenia) na niezałatwienie sprawy w terminie oraz skargi powszechne.